יונתן שמעון בן עליזה בינה דולב בן יעל יוחאי שמעון בן מלכה דינה שחר בן רוחמה נועם בן עליזה ניצן בן ורד מרדכי בנימין בן חיה פייגא אליהו בן חנה אלישע יהודה בן רות דוד בן שושנה סלע ישראל בן רני יורה יונתן בן מזל נתנאל משה בן יוכבד מיכאל בן רחל משה בן ג`ני אביחי בן נעמה בן בן זיוה יחזקאל בן ז´נט רן בן יפעת אלון בן עידית מנחם מנדל בן רייזל פערל אביב בן פליאה חגי נפתלי בן אביגיל אסתר דביר אריאל בן אהובה ציפורה עידן בן חגית אברהם אריה לייב בן אסתר תומר בן סילבי אביב בן לילי לאה דורון בת סימונה דביר בן חגית עדן בת אורין אלחנן שמעון בן חנה אביב בן סאנה ימין אליה עומר בן מירב משה בן אמה רועי בן שושנה נתנאל בן מזל מתניה בן צופית נתנאל דוד בן סנדרה דימה דוד בן פולינה ינון בן אפרת אהוד בן פנינה זאב בן מלכה עדיאל בן מיכל אהרון יהושע בן חיה שושנה הדס בת קסאה אורון בן זהבה עקיבא ברוך בן מאיה עידן יוסף בן אתי אסתר נתנאל בן קרן יונתן שמעון בן עליזה בינה דולב בן יעל יוחאי שמעון בן מלכה דינה שחר בן רוחמה נועם בן עליזה ניצן בן ורד מרדכי בנימין בן חיה פייגא אליהו בן חנה אלישע יהודה בן רות דוד בן שושנה סלע ישראל בן רני יורה יונתן בן מזל נתנאל משה בן יוכבד מיכאל בן רחל משה בן ג`ני אביחי בן נעמה בן בן זיוה יחזקאל בן ז´נט רן בן יפעת אלון בן עידית מנחם מנדל בן רייזל פערל אביב בן פליאה חגי נפתלי בן אביגיל אסתר דביר אריאל בן אהובה ציפורה עידן בן חגית אברהם אריה לייב בן אסתר תומר בן סילבי אביב בן לילי לאה דורון בת סימונה דביר בן חגית עדן בת אורין אלחנן שמעון בן חנה אביב בן סאנה ימין אליה עומר בן מירב משה בן אמה רועי בן שושנה נתנאל בן מזל מתניה בן צופית נתנאל דוד בן סנדרה דימה דוד בן פולינה ינון בן אפרת אהוד בן פנינה זאב בן מלכה עדיאל בן מיכל אהרון יהושע בן חיה שושנה הדס בת קסאה אורון בן זהבה עקיבא ברוך בן מאיה עידן יוסף בן אתי אסתר נתנאל בן קרן
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
עול מצוות
ערכים
אכילת חזיר
אהרן לוי
מדוע אומרים ``חזק ונתחזק`` בסיום התורה?
אהרן לוי
מהו חלב עכו``ם?
זאב גרינוולד
בין אדם לחברו
ערכים
הרצאות דומות
כיבוד הורים - פרק 1
- ..
ינון קלזאן
מערכת תרי``ג מצוות - פרק ..
ישראל גולדווסר
ביאור הקדיש - פרק 1
-
ינון קלזאן
טעמי המצוות - פרק 1
-
ינון קלזאן
האור שבמצוות - פרק 1
- ..
שי מזרחי
מאמרים בנושא
הכרת הטוב
יהודה רובן
פטר חמור
זאב גרינוולד
המיזוג בין גוף ונשמה
ערכים
המילה האחרונה
אליעזר אייזיקוביץ
התועלת מקיום המצוות
יהודה רובן
מאמרים נוספים
קבלת עול מלכות שמים
השאלה

מהו פשר המושג קבלת עול מלכות שמים?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

קבלת עול מלכות שמים הינה שלב חיוני בדרך לקיום המצוות. אם אדם אינו מכיר בסמכותו של נותן המצווה, אין מקום להורות לו לקיים מצוות. נסביר את הדברים: אם פלוני נשמר מעשיית מעשים מסויימים מפני שהוא סבור שהם עלולים להזיק לבריאות גופו או לשלמות החברה וכדומה, יתכן שהוא עושה מעשה טוב, אולם אין כל אפשרות להכליל זאת במסגרת קיום המצוות. קיום מצוות משמעותו עבודת הבורא. בהעדר כפיפות מוחלטת לבורא, גם המעשים הנעלים ביותר אינם נחשבים למצוות. בדרך זו האדם עובד את עצמו או את החברה, אולם לכלל עבודת ה' לא הגיע. מעבר לכך, גם כאשר האדם מוצא טעם במצוות ורואה בהן "טכסים" דתיים משובבי נפש, מעשים אלו עדיין אינם משתייכים לכלל מצוותיה של התורה. קיום המצוות נובע מהשאיפה לציית לרצון הבורא, תוכנן של המצוות הוא ציייתנות. המושג: "עול מלכות שמים" כולל בתוכו יותר מאשר את האמונה בה' קונה שמים וארץ. משמעות המושג "קבלת עול" היא שהאדם חי תדיר תחת ההכרה שהוא אינו היישות המרכזית בתבל, אלא קיימת מעליו יישות עליונה. התבוננות בעולם מלמדת שיש אנשים שכל חייהם וכל תפיסת עולמם סובבת סביב עצמם בלבד. לפי דעתם, הם מהווים את נקודת המרכז בהוויה, ואם יש מקום ליישות נוספת בלעדיהם, הרי שקיומה של ישות זו הוא למען תועלתם בלבד. לפי אורח חשיבה אנוכי זה, ההשקפה על הזולת נובעת מנקודת מבט של תועלת עצמית. לגבי אדם זה גם החברה כולה משתקפת מתוך ראי עצמי זה, וכך נראים אפילו מעשיו הטובים. השקפה פסולה זו היא אם-הגאוה. גם החמדה נובעת מהכרה מוטעית זו. אותו אדם סבור שהכל "מגיע לו", שראוי שהכל יהיה שלו, וממילא הוא אינו רואה סיבה לרסן את חמדתו. מכאן נובעת גם בקשת הכבוד, וכן רמיסת כבוד הזולת ושאר המידות שמנו חכמים לגנאי. התורה מבקשת להחדיר ללב האדם את הכרת האמת שמציאותו של הקב"ה היא היא המציאות המרכזית היחידה הקיימת בעולם. כל ההוויה נובעת אך ורק מרצונו של הבורא, ולפיכך היא חייבת לנהוג לפי הנחיותיו.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
    שבת
  • טעמי המצוות
  • אקטואליה יהודית
  • פרקי אבות
  • סיפור לשבת
  • מושגים ביהדות
  • תהילים
  • ארכיאולוגיה
  • כשרות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה